budak2 blurr yg comel...

Wednesday, August 24, 2011

raya budak2 dulu dan budak2 sekarang

assalamualaikum n hye semua...

sedar tak sedar dah 24 hari kita berpuasa...
tahun ni la tahun pertama aku berpuasa penuh kat rumah selepas hampi 9 tahun aku tinggal kat asrama...
lagi beberapa hari ja lagi nak raya..tetiba teringat kenangan zaman kanak2 dulu...
waktu tenaga banyak untuk berjalan keliling kampung kutip duit raya...
kalau la masa boleh diputarkan..
mau ja aku jadi budak2 balik....
masa aku kanak2 dulu selalu time raya ja mesti akan dengar dialog ni..

budak2 : assalamualaikum...makcik..kami mai nak raya..
makcik : wasalam...mai la masuk dulu..makan2 kuih raya...
budak2 : hmmm..takpala makcik..kami nak duit raya ja...
makcik : laaa..takmau masuk dulu ka??
budak2 : takmau dah...kami nak duit raya ja...
makcik : ish budak2 ni...ajak makan pun takmau..(sambil hulur 50 sen)
budak : terima kasih makcik...bye...

ahhh..rindunya zaman tu...
tapi bila tengok budak2 zaman sekarang ni...

budak2 : assalamualaikum....makcik..kami mai nak raya...
makcik : wasalam..mai la masuk...
budak2 : takpala..kami dah lambat ni...
makcik : ok la (sambil hulur 50 sen)
budak2 : berbisik sesama membe... "eeiii..kedekut la makcik tu...lima kupang ja dia bagi..makcik hujung kampung tu bagi rm2 lagi..taun depan tak payah p la rumah makcik ni dah...dia kedekut.."

hmm...budak2 zaman sekarang memang materialistik kan?? 50 sen tu duit jugak pa...ingat tak laku ka???

raya bukan sekadar untuk mengumpul duit tapi lebih kepada mengeratkan silaturahim sesama insan...

notatakberkaitan : selamat hari raya untuk semua....

thankz 4 reading...lau rajin comment2 la yer..jangan lupa tinggalkan link di shoutbox yer..

5 comments:

iekasub said...

best kan zaman kanak2 dlu?? sampai orang pon taknak bukak pintu sbb asek muka kite je mintak duit raye.haha. of we could turn back time.. :')

Anonymous said...

nAK DUIT RAYA...

♥yaya budak suka embun♥ said...

selamat hari raya. nak duit raya. ahahahaha

Abg deryck said...

ANAK MENAKAN AKU MINTAK 5 RGT...
DAH LAH ADA 9 ORG..
KOPAK2...

nub said...

kalu aku dah keja memang aku bagi 2 kupang jaa. nak amek, taknak sudah.

harhar