budak2 blurr yg comel...

Tuesday, March 29, 2011

jom belajar peribahasa

assalamualaikum n hye semua...

malam nih aku rasa nak buat entry yang berilmiah sikit lah...
ok korang semua pernah dengar tak pepatah melayu cakap
"
"sapa makan cili dia yang terasa pedasnya"

ok for sure la kan korang2 semua pernah dengar...betul tak???
malam nih aku rasa nak menulis la sikit pasal peribahasa nih kan....

sedap bila dibuat sambal belacan...

agak2nya ada tak sesapa yang tak faham dengan maksud peribahasa nih??? susah la aku nak terangkan maksud dia..aku nih bukan pandai sangat nak mengarang2 ayat nih..tapi lebih kurang macam nih la maksudnya...seseorang yang terasa bila dirinya disindir walaupun namanya langsung tak disebut....ok faham kan murid2 semua???

senang cerita macam ni la..kalau kita rasa sesuatu tu kita tak buat, kalau ada orang cakap pasal hal tu pun, tak perlu la nak terasa2 kan..dah nama pun kita tak buat...kalau kita melenting tak tentu pasal nampak sangat la betul macam apa yang orang tu cakap..senang cerita lagi kita la yang makan cili sebab tu dah tak senang duduk bila rasa pedas.....
dah tahu tak boleh makan pedas, jangan makan cili..kang tak pasal berasap satu badan

so, nikmatilah hidup dengan tenang..

tak perlu rasa pedas jika kita tak makan cili....ok dear...bubbye....

gambar ihsan : pakcik google




thankz 4 reading...lau rajin comment2 la yer..jangan lupa tinggalkan link di shoutbox yer..

6 comments:

♥yaya budak suka embun♥ said...

xmau makan. hahah :P

SiS NaD said...

siS SuKeR MaKaN CiLi.. DaN SaLu TRaSe PDaSNYeR... HeHe!~ (^_____^)V

cikblurr said...

yaya : sedap kot cili..nyum3....heheheh

cikblurr said...

sis nad : ehhehe....sedap kan cili tu...makin pedas makin sedap...

..Aku Sendiri.. said...

kak mizah. kamu ditag!
hehe.

eh.sori xbuat tag ampa hari tuh.tak sempat. sbb pic dalam ltp.lptp adik pnjm. haha. nt saya buat k.
rajin2 buat la tag saya! :)

cEmpAkA BirU said...

tak suka cili,

nanti telinga jadi merah