budak2 blurr yg comel...

Sunday, May 8, 2011

teruja tengok madu lebah diambil....

assalamualaikum n hye semua...
harap2 semua sihat walafiat la yer...

tadi lepas maghrib pertama kali seumur hidup aku tengok cara orang ambil madu lebah yang asli...
madu tu diambil bukan daripada sarang lebah yang orang bela...tapi ni lebah liar..sarang yang ada atas pokok bukannya sarang macam lam pondok2 macam orang sekarang buat tu...
ooohhh..sangat teruja ok....mana ta terujanya...tengok secara live depan mata....
sebenarnya lebah tu buat sarang dekat atas pokok sebelah rumah aku...so, abah aku pun panggil la orang yang lebih pakar untuk ambil madu lebah tu....
memang teruja aku tengok..pakcik tu siap panjat pokok lagi sambil layurkan api dekat sarang lebah tu...tujuannya untuk lalikan lebah tu la..lau tak maunya kena sengat...demam seminggu kot lau kena sengat lebah...heheheh....
lagi satu petuanya bila nak ambil madu lebah liar nih, kena ambil waktu malam dalam cahaya yang gelap....sebabnya supaya lebah tu tak sengat orang lain...tadi tu memang rumah aku bergelap seketika la kan takut lebah tu masuk dalam rumah...
kang tak pasal2 ada yang kena sengat pulak..

nak tahu cara2 ambil madu lebah tu?? jom kita tengok gambar2 yang sempat aku ambik tadi...
sebelum tu aku nak minta maaf dulu la sebab gambar masa pakcik2 tu panjat pokok ambil madu lebah tu takda sebab gelap sangat la..lagipun pokok tu tinggi sangat..lau ambil pun mesti tak nampak....jom layan jela gambar2 lepas sarang tu dah selamat sampai ke bawah ok...

madu yang belum diproses....fresh lagi baru turun dari pokok
proses membuang lebah dari sarang...

proses memerah madu lebah
menapis madu yang siap diperah
madu yang siap ditapisyang ni tak boleh perah sebab ada anak dia..kalau perah jugak rasa dia dah tak samalebah yang dah pengsan..hehehhe...budak paling excited makan madu lebah sekali dengan sarangnya....

ok cukup?? kalau korang semua nak tahu, hampas dari madu yang diperah tadi tu akan diproses menjadi lilin....wahhh..memang berguna sangat la kan sarang lebah nih...SUBHANALLAH....
tadi lepas habis semua diperah, dapat la dua jag madu tu.....madu yang asli dan fresh dari pokok..rasanya memang marbeles sangat2..sedap sampai menjilat jari....

ok la..sampai sini dulu la kan entry kali nih....c u next time ya....

notatakberkaitan : madu lebah banyak khasiat dan kebaikan dari segi perubatan...korang search la sendiri ya apa kelebihan madu lebah nih.....walaupun harganya sangat mahal tapi memang berbaloi dengan khasiat dia yang banyak...

notablurr : suka madu tapi tak suka bermadu....





thankz 4 reading...lau rajin comment2 la yer..jangan lupa tinggalkan link di shoutbox yer..

10 comments:

♥yaya budak suka embun♥ said...

mai sikit..hahahahahaa
naaaaaaaaakkkkkk

Abg deryck said...

awat hang x suwuh orang tgkap gambar ang tengah rabat pokok???hehehe

KayNisa said...

fuhhh, menariknye.. tapi warna madu tu macam cair je.. biasa tengok macam pekat.. ke memang camtu madu fresh? hikhik... dulu kt melaka pgi muzium lebah.. mcm2 madu ada kt sana

actually tujuan asal nak datang menggegar sempena Segmen Gegar 1000 blog anjuran en Ben

Jom lawat Blog Kaynisa ^_^

nub said...

teringat zaman buat projek lebah dulu. syiok

SRenungan said...

mmm sedap2..hehe

cikblurr said...

yaya : hehehe..meh amik kat umah aku...

cikblurr said...

nub : wah...hebt....

cikblurr said...

abg deryck ; oitt...bukan aku la yg pnjt....

cikblurr said...

kaynisa : hmm..entah la..ni pun bru 1st time tgk orang amik madu lebah liar...

cikblurr said...

srenungan : hehehe..mmg sedap sgt2...